Mordheim - Nowa Kampania w SDK

Wyprodukowa?em na dniach taki oto tekst dotycz?cy mojego pomys?u na poprowadzenie i granie nowej kampanii w klasyczny Mordheim w SDK.

Z góry sorry za ewentualne b??dy i powtórzenia. Od pewnego czasu ucz? si?, ?e lepiej jest zrobi? w miar? dobrze, ni? robi? doskonale i nigdy nie zrobi?...

Prosz? o opinie,komentarze i przede wszystkim - o deklaracje ch?ci uczestnictwa :).

 

Mordheim - Nowa Kampania w SDK

1. Cel grania Kampanii – jak najwi?cej zabawy dla wszystkich przy jednoczesnym zachowaniu elastyczno?ci zwi?zanej z ró?n? frekwencj? graczy. Elastyczno?? w kwestii zasad Kampanii powinna okazac si? skutecznym remedium na problemy, na które natkn??a si? poprzednia Kampania Mordheim, wynikaj?ce z próby zamkni?cia w sztywne ramy zasad zbyt wiele elementów.
Rol? MG jest takie ustawienie ka?dego spotkania, ?eby ka?dy gracz który si? na nim stawi móg? zagra? potyczk? swoj? band?. Tym samym rezygnujemy z kontrolowania terenów i umieszczania na mapie znaczników aktualnej lokalizacji bandy – co w poprzedniej Kampanii w Mie?cie Pot?pionych powodowa?o trudno?ci z ustawianiem potyczek. Kolejne szczegó?y – dalej. Czytaj?c kolejne punkty nale?y mie? na uwadze podej?cie elastyczne, fabularne i cel, którym jest jak najlepsza wspólna zabawa, niekoniecznie natomiast zwyci?stwo w rywalizacji – st?d taka a nie inna forma „zasad”, które ni?ej przeczytacie.

2. Kampania z za?o?enia nie jest „samograjem”. MG przyjmuje na siebie rol? koordynatora gry w zakresie fabu?y i ustawiania potyczek.

3. Kampania jest w rzeczywisto?ci po??czeniem RPG, w którym gracze przyjmuj? role dowódców swoich band i d??? do realizacji swoich Celów z Mordheimem, w którym bandy tocz? mi?dzy sob? potyczki, zbieraj? wyrdstone oraz rozwijaj? i wyposa?aj? bandy.

4. Gracze tworz? dowolne oficjalne bandy, bandy nietypowe lub z nietypowymi zmianami s? mo?liwe wy??cznie po uzgodnieniu z MG. Gracze wysy?aj? do MG informacj? o tym, jak? band? graj?.

5. U?ywamy Zasad z podstawowego podr?cznika Mordheim, Mordheim Annual 2002 i z House Rules SDK. MG zastrzega sobie mo?liwo?? wprowadzania w?asnych, nieprzewidzianych w oficjalnych materia?ach elementów do gry i zwi?zanych z nimi zasad, jednak od warunkiem nie ingerowania w zasady podstawowe (chyba, ?e w wyj?tkowych okoliczno?ciach i z korzy?ci? dla graczy) i w zasady dotycz?ce band graczy oraz zachowania klimatu ?wiata.

6. Ogólny sens zgodny z histori? Mordheim – niezale?ne bandy przybywaj? do miasta, aby poszukiwa? cennego wyrdstone’a i/lub aby realizowac inne Cele. Bandy b?d? mia?y przydzielone Cele przez MG. Cele dziel? si? na 1 Cel G?ówny i 3 Cele Pomniejsze, przy czym to równie? nie musi by? sztywna regu??. MG zastrzega sobie mo?liwo?? modyfikacji Celów dla band w trakcie gry w wyniku szczególnego rozwoju sytuacji.

7. Rola MG:
a. koordynowanie potyczek (kto z kim gra), nadawanie sensu fabularnego potyczkom i dzia?aniom graczy
b. spinanie Kampanii w mo?liwie spójn? opowie??, poprzez wprowadzanie „poza-potyczkowych” elementów fabularnych i wszelka z tym zwi?zan? komunikacj? z graczami poza spotkaniami
c. wybieranie i/lub uzgadnianie wspólnie z graczami scenariuszy dla poszczególnych potyczek, w tym równie? scenariuszy nieoficjalnych, w?asnych, opartych na pomy?le MG i/lub graczy

8. Przyk?ady Celów wyznaczonych bandzie przez MG: zgromadzenie 30 fragmentów wyrdstone’a, skuteczne wyeliminowanie (?mier? w wyniku ran) przywódcy jednej z wrogich band, odnalezienie w ruinach miasta zaginionego artefaktu itd.

9. Gracze mog? ujawnia? swoje cele innym graczom, mog? je równie? trzyma? w tajemnicy. Wszystkie Cele musi zna? MG i musz? by? one z nim uzgodnione. Gracze s? zach?cani do samodzielnego wymy?lania sobie Celów.

10. Gracze powinni zadeklarowa? do MG, jak? band? zamierzaj? gra?. Im lepszy opis bandy dostanie MG, tym ?atwiej b?dzie wymy?li? dla bandy Cele zgodne z oczekiwaniem gracza i z jego wizj? bandy która prowadzi. Opis nie musi by? d?ugi, wa?ne, aby by? tre?ciwy. MG mo?e przyzna? specjaln? premi? pocz?tkow? dla bandy, której opis b?dzie ciekawy i klimatyczny albo który b?dzie zawiera? ciekawy pomys? na band? lub jej przywódc?.

11. Bandy nie zdobywaj? i nie kontroluj? terenów (chyba, ?e b?dzie to wynika?o z Celów dla bandy – wówczas b?d? si? z tym wi?za?y dodatkowe zasady, korzy?ci i/lub ryzyko).

12. Z terenami na których toczy? si? b?d? potyczki wi?za? si? b?d? przewa?nie Cele scenariuszy, a scenariusze dla potyczek b?d? losowane spo?ród pasuj?cych do danego terenu (lokacji).

13. Gracze s? zach?cani do wspó?tworzenia gry poprzez proponowanie MG w?asnych pomys?ów na lokacje i scenariusze.

14. Gra nie ma okre?lonych ram czasowych, nie wyznaczamy czasu na „ruchy”. Chodzi o to, aby gra toczy?a si? naturalnym rytmem cotygodniowych spotka? w SDK, które b?d? równoznaczne z Turami Kampanii. Spodziewamy si?, ?e w czasie jednej Tury Kampanii banda stoczy przewa?nie jedn? potyczk?. W przypadku braku mo?liwo?ci stoczenia potyczki w SDK, gracze mog? stoczy? ja w innym, dogodnym dla siebie miejscu w porozumieniu z MG, który wybierze scenariusz. Gracze nie powinni umawia? si? na potyczki bandami bior?cymi udzia? w Kampanii poza jej normalnym przebiegiem (np. celem „dopakowania” swoich band).

15. Ka?da banda „pomi?dzy” Turami Kampanii zajmuje si? odpoczynkiem, regeneracj?, ale te? wykonuje swoje inne, rutynowe dzia?ania ró?ne dla ró?nych band. Z dzia?a? tych wynika? b?d? dla ka?dej bandy inne korzy?ci/ryzyko. Zwykle b?d? to korzy?ci(/ryzyko) losowe, np. rzadko - znalezienie w ruinach dodatkowego wyrdstone’a, cz??ciej – znalezienie czego? przydatnego lub innego cennego, lub znacz?cego fabularnie przedmiotu. MG przygotuje i przeka?e ka?demu graczowi Kart? Zdarze? zawieraj?ca wy?ej wzmiankowane elementy. Z Karty tej gracz b?dzie co Tur? Kampanii losowa? efekty dzia?a? jego dru?yny.

16. Indywidualne zwyci?stwo bandy – zwyci??a ka?da banda, której uda si? zrealizowa? wszystkie przydzielone bandzie Cele Pomniejsze oraz jeden przydzielony bandzie Cel G?ówny przed Wielkim Fina?em lub w jego trakcie. Po pierwszym indywidualnym zwyci?stwie którejkolwiek bandy Kampania toczy si? dalej a? do WF. O czasie Wielkiego Fina?u zdecyduje MG. Mo?e on odby? si? nawet na nast?pnym spotkaniu wzgl?dem spotkania, na którym jedna z band zrealizowa?a jako pierwsza swój G?ówny Cel. Wielki Fina? b?dzie z du?ym prawdopodobie?stwem zwi?zany z realizacj? tego w?a?nie Celu. Zwyci?zców Kampanii mo?e by? zatem kilku – indywidualnie i grupowo.

17. Fina?em Kampanii b?dzie starcie wszystkich band i sojuszów band które uznaj?, ?e chc? w tym finale uczestniczy? (i uznaj?, ?e s? w stanie podj?? walk? z widokami na zwyci?stwo). O co b?d? walczy?? To si? oka?e (rola MG) zaraz po indywidualnym zwyci?stwie jednej z band. Je?eli do Wielkiego Fina?u dotrwa tylko jedna banda lub jeden sojusz, stanie ona do walki z przeciwnikiem wprowadzonym przez MG, stanowi?cym dla niej ambitne wyzwanie.

18. Gracze mog? tworzy? sojusze wed?ug uznania, jednak pod warunkiem zgodno?ci z fluffem. Op?tani nie sprzymierz? si? z ?owcami czarownic, krasnoludy ze skavenami itd. Niektóre sojusze mog? by? ryzykowne – MG mo?e wprowadzi? do nich elementy losowe lub nielosowe, nawet takie jak bunt i dezercja niektórych bohaterów lub ich wyst?pienie przeciwko w?asnemu dowódcy. Tym samym nie wprowadzamy sztywnego podzia?u na „dobre” i „z?e” bandy.

19. Gracze maj? pe?n? swobod? „odgrywania” ról przywódców swoich band i ustalania z MG dowolnymi sposobami swoich dzia?a?, mog?cych mie? wp?yw na kolejne rozgrywane scenariusze. Dotyczy to w szczególno?ci „poza-potyczkowych” dzia?a? ograniczonych jedynie wyobra?ni? graczy (nocne przeszpiegi, rozsiewanie plotek, zatruwanie studni, odprawianie rytua?ów lub nabo?e?stw, akty sabota?u, zasadzki, pu?apki, pozyskiwanie stronników, przekupstwo itp. Itd., ale równie? dzia?ania zwi?zane z Celami, np. poszukiwanie wyrdstone’a w Kraterze lub ukrytego skarbu w Dzielnicy Kupieckiej).

20. MG równie? chce sobie pogra? ( ? ), w zwi?zku z tym b?dzie prowadzi? w?asn? band?, staraj?c si? nie wprowadza? do gry elementów j? faworyzuj?cych.

21. Ka?de spotkanie w klubie b?dzie zaczyna?o si? od wylosowania, wybrania lub przydzielenia (decyzja MG) kart scenariuszy przygotowanych przez MG dla graczy. Z tych kart b?dzie wynika?o, kto z kim b?dzie gra?. Gracze mog? równie? umawia? si? na potyczki z graczami, których bandy s? zwi?zane z ich Celami, jednak wskazane jest, aby wcze?niej informowali o tym MG, który dzi?ki temu b?dzie móg? przygotowa? odpowiednie scenariusze dla pozosta?ych. Gracze mog? te? poza potyczkami sugerowa? MG z kim powinni stoczy? potyczk?, uzasadniaj?c to swoimi celami.

22. Z natury rzeczy bandy graczy, którzy b?d? mogli cz??ciej bywa? na spotkaniach i toczy? wi?cej potyczek b?d? si? szybciej rozwija?y (lub szybciej gin??y…). Jednak gracze, którzy z ró?nych powodów b?d? rzadziej gra? potyczki, równie? b?d? mogli zdobywa? do?wiadczenie i fundusze - w wyniku swoich dzia?a? „poza-potyczkowych” realizowanych w uzgodnieniu z MG (nie tylko opisanych wcze?niej, rutynowych dzia?a? i ich efektów losowanych wg Karty Zdarze?). Przewa?nie b?d? to korzy?ci znacz?co mniejsze, bo obarczone mniejszym ryzykiem utraty zdrowia i ?ycia ni? potyczki scenariuszowe.

23. MG b?dzie stara? si? premiowa? ka?dy wk?ad fluffowy i fabularny wnoszony przez gracza do wspólnej zabawy. Mog? to by? opisy miejsc, postaci, obwieszczenia, plotki i wszelkie inne pomys?y, które b?d? mog?y by? od razu lub po niewielkich modyfikacjach MG udost?pnione wszystkim graczom. Ka?da tre?? fabularna powinna by? rozpowszechniana do graczy za po?rednictwem MG.

24. Komunikacja mi?dzy graczami a MG b?dzie odbywa?a si? droga mailow? i na forum Azylium.

25. Aby rozpocz?? Kampani? trzeba:
a. Okre?li?, jakie bandy bior? w niej udzia? i przygotowa? krótki opis bandy – jej sk?ad, charakter, motywacje itd. (gracze)
b. Przygotowa? map? i fabularne opisy lokacji (MG & gracze)
c. Przygotowa? Cele dla band (MG w porozumieniu z graczami) tak, aby ich „kolizje” prowokowa?y graczy do star?
d. Przygotowa? Karty Zdarze? dla band (MG)
e. Przygotowa? scenariusze na pierwsze spotkanie

26. Mo?liwe jest do??czanie si? nowych graczy w trakcie trwania kampanii. W porozumieniu z MG ustalone zostan? warunki przy??czenia i ich fabularne uzasadnienie tak, aby nowi gracze mieli szans? rywalizowa? z bardziej ju? do?wiadczonymi bandami uczestnicz?cymi w Kampanii.

 

Dyskusja na temat nowej kampanii Mordheim z elementami RPG toczona jest na forum Azylium pod nast?puj?cym linkiem: http://azylium.vot.pl/ForumsPro/viewtopic/t=5604.html

Szukaj

Og?oszenia

Spotkania klubowe:

 

Wtorki, od godz. 19:00.

Soboty, od godz. 9:00.

Niedziele, od godz. 11:00.

 

(prosimy o upewnienie si?, czy zaj?cia w danym terminie nie zosta?y odwo?ane)

  

Pokazy i nauka gry:

 

[aktualnie brak zaplanowanych]

 

Warsztaty makietowe:

 

[aktualnie brak zaplanowanych]

 

***

Tu si? spotykamy:

 

Staromiejski Dom Kultury w Warszawie,

Sala "Klubowa", I. pi?tro.

 

***

KLUBOWY KALENDARZ!

Pinterest!

Pinterest

DT na Facebooku

Kto online

NaszÄ… witrynÄ™ przeglÄ…da teraz 25 goÅ›ci 

Logowanie